محل لوگو

سئو چیست؟ و سئو چگونه کار می کند؟


اگر این صفحه را از طریق جستجوی Google پیدا کردید، احتمالاً [seo چیست] یا [seo] را در گوگل جستجو کرده اید.

این راهنما در Search Engine Land منتشر شده است، یک وب سایت معتبر با تخصص و تجربه زیاد در موضوع SEO (ما از سال 2006 همه تغییرات سئو، بزرگ و کوچک را پوشش می دهیم).

صفحه "SEO چیست" ما که در ابتدا در سال 2010 منتشر شد، 324203 لینک به دست آورده است.

 

 

به بیان ساده، این عوامل (و سایر عوامل) به این راهنما کمک کرده اند تا شهرت خوبی در موتورهای جستجو کسب کند، که به آن کمک کرده سال ها در رتبه 1 قرار گیرد. سیگنال‌هایی انباشته شده است که نشان می‌دهد معتبر و قابل اعتماد است – و به همین دلیل استحقاق رتبه‌بندی را هنگام جستجوی سئو دارد.

اما بیایید سئو را به طور گسترده تر بررسی کنیم. به طور کلی، سئو واقعاً از طریق ترکیبی از موارد زیر کار می کند:

افراد: فرد یا تیمی که مسئول انجام یا اطمینان از تکمیل کار سئو استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی است.
فرآیندها: اقدامات انجام شده برای کارآمدتر کردن کار.
فناوری: پلتفرم ها و ابزارهای مورد استفاده.
فعالیت ها: محصول نهایی یا خروجی.
بسیاری از چیزهای دیگر در نحوه عملکرد سئو نقش دارند. آنچه در ادامه می آید نگاهی سطح بالا به مهم ترین عناصر دانش و فرآیند است.

شش حوزه حیاتی، در ترکیب، باعث می‌شود سئو کار کند:

1. درک نحوه کار موتورهای جستجو
به سادگی، اگر می‌خواهید مردم کسب‌وکار شما را از طریق جستجو پیدا کنند - در هر پلتفرمی - باید فرآیندهای فنی پشت عملکرد موتور را بدانید - و سپس مطمئن شوید که تمام "سیگنال‌های" مناسب را برای تأثیرگذاری بر این دید ارائه می‌دهید.

وقتی در مورد موتورهای جستجوی وب سنتی مانند گوگل صحبت می کنیم، چهار مرحله جداگانه جستجو وجود دارد:

خزیدن: موتورهای جستجو از خزنده ها برای کشف صفحات در وب با دنبال کردن پیوندها و استفاده از نقشه سایت استفاده می کنند.
رندر: موتورهای جستجو با استفاده از اطلاعات HTML، جاوا اسکریپت و CSS ظاهر صفحه را ایجاد می کنند.
نمایه سازی: موتورهای جستجو محتوا و ابرداده صفحاتی را که کشف کرده است تجزیه و تحلیل می کنند و آنها را به پایگاه داده اضافه می کنند (اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که هر صفحه در وب سایت شما ایندکس شود).
رتبه‌بندی: الگوریتم‌های پیچیده به سیگنال‌های مختلفی نگاه می‌کنند تا تعیین کنند که آیا صفحه مربوطه است یا خیر و کیفیت کافی برای نشان دادن زمانی که جستجوگر وارد یک پرس و جو می‌شود یا خیر.
اما بهینه سازی برای جستجوی گوگل با بهینه سازی برای جستجو در پلتفرم های دیگر مانند یوتیوب یا آمازون متفاوت است.

به عنوان مثال، فیسبوک را در نظر بگیرید، عواملی مانند تعامل (لایک ها، نظرات، اشتراک گذاری ها، و غیره) و اینکه افراد با چه کسانی مرتبط هستند، اهمیت دارند. سپس، در توییتر، سیگنال‌هایی مانند تازگی، تعامل، یا اعتبار نویسنده مهم هستند.

و چیزهای پیچیده‌تر: موتورهای جستجو عناصر یادگیری ماشینی را برای نمایش محتوا اضافه کرده‌اند - گفتن «این» یا «آن» را حتی سخت‌تر می‌کند و منجر به عملکرد بهتر یا بدتر می‌شود.

2. تحقیق
تحقیق بخش کلیدی سئو است. برخی از اشکال تحقیق که عملکرد سئو را بهبود می بخشد عبارتند از:

تحقیق در مورد مخاطب: درک مخاطب یا بازار هدف بسیار مهم است. آنها چه کسانی هستند (یعنی جمعیت شناسی و روانشناختی آنها)؟ نقاط درد آنها چیست؟ آنها چه سؤالاتی دارند که می توانید به آنها پاسخ دهید؟
تحقیق کلمات کلیدی: این فرآیند به شما کمک می‌کند تا عبارات جستجوی مرتبط و ارزشمندی را که مردم استفاده می‌کنند در صفحات خود بشناسید و بگنجانید - و درک کنید که چقدر تقاضا و رقابت برای رتبه‌بندی این کلمات کلیدی وجود دارد.
تحقیق در مورد رقبا: رقبای شما چه می کنند؟ قوت و ضعف آنها در چیست؟ چه نوع محتوایی را منتشر می کنند؟
تحقیقات برند/کسب و کار/مشتری: اهداف آنها چیست – و سئو چگونه می تواند به آنها در دستیابی به این اهداف کمک کند؟
تحقیق وب سایت: انواع ممیزی های سئو می تواند فرصت ها و مسائلی را در یک وب سایت آشکار کند که از موفقیت در جستجوی ارگانیک جلوگیری می کند. برخی از ممیزی هایی که باید در نظر گرفته شوند: SEO فنی، محتوا، پروفایل پیوند و E-E-A-T.
تجزیه و تحلیل SERP: این به شما کمک می کند تا هدف جستجو برای یک پرس و جو داده شده را درک کنید (به عنوان مثال، آیا تجاری، معاملاتی، اطلاعاتی یا ناوبری است) و محتوایی ایجاد کنید که احتمال بیشتری برای کسب رتبه یا مشاهده داشته باشد.
3. برنامه ریزی
استراتژی سئو برنامه اقدام بلند مدت شماست. شما باید اهدافی را تعیین کنید - و برنامه ای برای چگونگی رسیدن به آنها.

استراتژی سئوی خود را به عنوان یک نقشه راه در نظر بگیرید. مسیری که طی می کنید احتمالاً در طول زمان تغییر می کند و تکامل می یابد - اما مقصد باید روشن و بدون تغییر باقی بماند.

برنامه سئوی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تعیین اهداف (به عنوان مثال، OKRs، SMART) و انتظارات (به عنوان مثال، خطوط زمانی / نقاط عطف).
تعریف و تراز کردن KPIها و معیارهای معنادار.
تصمیم گیری در مورد نحوه ایجاد و اجرای پروژه ها (داخلی، خارجی یا ترکیبی).
هماهنگی و ارتباط با ذینفعان داخلی و خارجی.
انتخاب و پیاده سازی ابزار/فناوری.
استخدام، آموزش و تشکیل تیم.
تنظیم بودجه
اندازه گیری و گزارش نتایج.
مستندسازی استراتژی و فرآیند.
4. ایجاد و اجرا
پس از انجام تمام تحقیقات، زمان تبدیل ایده ها به عمل فرا رسیده است. یعنی:

ایجاد محتوای جدید: توصیه به تیم محتوای خود در مورد محتوایی که باید ایجاد شود.
توصیه می کنند 

g یا اعمال تغییرات یا پیشرفت‌ها در صفحات موجود: این می‌تواند شامل به‌روزرسانی و بهبود محتوا، افزودن پیوندهای داخلی، ترکیب کلمات کلیدی/موضوع/موجودات، یا شناسایی راه‌های دیگر برای بهینه‌سازی بیشتر آن باشد.
حذف محتوای قدیمی، قدیمی یا با کیفیت پایین: انواع محتوایی که رتبه خوبی ندارند، ترافیک را تبدیل می کنند یا به شما در دستیابی به اهداف سئو کمک می کنند.
5. نظارت و نگهداری
شما باید بدانید که چه زمانی مشکلی در وب سایت شما پیش می آید یا خراب می شود. نظارت بسیار مهم است.

شما باید بدانید که آیا ترافیک به یک صفحه مهم کاهش می یابد، صفحات کند می شوند، پاسخ نمی دهند یا از فهرست خارج می شوند، کل وب سایت شما آفلاین می شود، لینک ها شکسته می شوند، یا هر تعداد دیگر از مشکلات فاجعه بار دیگر.

6. تجزیه و تحلیل، ارزیابی و گزارش عملکرد
اگر سئو را اندازه گیری نکنید، نمی توانید آن را بهبود ببخشید. برای تصمیم گیری مبتنی بر داده در مورد سئو، باید از موارد زیر استفاده کنید:

تجزیه و تحلیل وب سایت: راه اندازی و استفاده از ابزار (حداقل، ابزارهای رایگان مانند Google Analytics، کنسول جستجوی گوگل و ابزار وب مستر بینگ) برای جمع آوری داده های عملکرد.
ابزارها و پلتفرم‌ها: بسیاری از پلتفرم‌ها (یا مجموعه‌ها) «همه در یک» وجود دارند که چندین ابزار را ارائه می‌دهند، اما شما همچنین می‌توانید انتخاب کنید که فقط از ابزارهای انتخابی SEO برای ردیابی عملکرد در کارهای خاص استفاده کنید. یا اگر منابع دارید و هیچ یک از ابزارهای موجود در بازار دقیقاً همان کاری را که می خواهید انجام نمی دهند، می توانید ابزارهای خود را بسازید.
پس از جمع آوری داده ها، باید پیشرفت را گزارش دهید. می توانید با استفاده از نرم افزار یا به صورت دستی گزارش ایجاد کنید.

گزارش عملکرد باید داستانی را بیان کند و در فواصل زمانی معنادار انجام شود، معمولاً در مقایسه با دوره های گزارش قبلی (به عنوان مثال، سال به سال). این به نوع وب سایت بستگی دارد (معمولاً، این ماهانه، سه ماهه یا برخی بازه های زمانی دیگر خواهد بود)

سئو در حال انجام است
سئو هرگز تمام نمی شود. موتورهای جستجو، رفتار کاربر و رقبای شما همیشه در حال تغییر هستند. وب سایت ها با گذشت زمان تغییر می کنند و جابه جا می شوند (و شکسته می شوند). محتوا کهنه می شود فرآیندهای شما باید بهبود یافته و کارآمدتر شوند.

خط پایانی: همیشه چیزی وجود دارد که می‌توانید آن را کنترل، آزمایش یا بهبود دهید. یا همانطور که بروس کلی بیان کرد: سئو تنها زمانی انجام می شود که گوگل تغییر چیزها را متوقف کند و تمام رقابت شما از بین برود.

چگونه سئو را یاد بگیریم


اکنون که در مورد سئو چیست و چگونه کار می کند بیشتر می دانید - چگونه می توانید بیشتر بیاموزید؟

خواندن (یا، اگر ترجیح می دهید، تماشا یا گوش دادن به) آخرین اخبار سئو، تحقیقات، بهترین شیوه ها و پیشرفت های دیگر باید به یکی از عادت های همیشگی شما تبدیل شود، چه روزانه، چه هفتگی یا ماهانه. همچنین باید برای شرکت در حداقل یک یا دو رویداد در سال سرمایه گذاری کنید.

انتظارات و رفتار جستجوگران دائماً در حال تغییر است، به این معنی که الگوریتم‌ها به طور مداوم در حال تغییر هستند تا همگام باشند. این، در ترکیب با پیشرفت‌های جدید در فناوری (به افزایش انفجاری ChatGPT در اواخر سال 2022 و اضافه شدن ناگهانی هوش مصنوعی مولد به نتایج جستجو در سال 2023 توجه نکنید).

در اینجا چند منبع و نکات قابل اعتماد برای کمک به رشد شما به عنوان یک متخصص سئو وجود دارد.

منابع سئو سایت موتور جستجو


Search Engine Land از سال 2006 SEO را پوشش می دهد. علاوه بر اخبار نوشته شده توسط کارکنان تحریریه ما، Search Engine Land مقالاتی را از گروه متنوعی از کارشناسان موضوعی منتشر می کند که نکات، تاکتیک ها، روندها و تجزیه و تحلیل مفید SEO را ارائه می دهد.

ما مغرضانه هستیم، اما اکیداً به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت خبرنامه ایمیل رایگان Search Engine Land که حاوی خلاصه‌ای از آخرین اخبار سئو و بینش‌های هر روز هفته است، ثبت نام کنید.

برای یادگیری سئو پیشنهاد میکنم از مقاله آموزش رایگان سئو وردپرس دیدن کنید.

  انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲               تعداد بازدید : 11

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما